Európában 1533-tól vált foglalkozássá a parfümkészítés. Először a franciáknál, majd Medici Katalin trónra lépésével az angoloknál is, mivel Olaszországból magával cipelte személyes illatállományát. Az 1700-as évek elején Kölnben (Németország) a 4711-es házszám alatt lakó úr találta ki az alkoholos illó-növényolajos frissítőt – az úgynevezett kölnivizet. Ez még nem illatosító volt, csak frissítő. Később Franciaországban, Olaszországban egyre több illatház épült, mert rájöttek, hogy mennyi pénz van ebben az üzletágban. Oriflame üzletház is létezik!

Napjainkban a világon körülbelül 350 parfümkészítő nagymester fáradozik újabb és újabb illatkompozíciók összeállításán. Legalább hat évig tanulnak, és a kémiai szaktudáson túl 2-300 illatanyagot is képesek megkülönböztetni. 1970-ben Versailles-ban alapították meg azt a
főiskolát, amely az illatérzékelőket, azaz az orrokat kiképzi. Százezer ember közül, ha egy akad, aki megfelel erre a munkára. Ezeket a szakembereket a parfümgyárak szinte eldugják a világ elől, úgy őrzik őket, mint az atombomba gyártásának tudósait.

Nekünk, átlagos szaglással bíró parfümvásárlóknak nincs könnyű dolgunk, amikor a parfümériák polcain keresgélünk. Maximum 3-5 illatot tudunk megkülönböztetni, utána elfárad a szaglóhám, idegsejtjeinek túlterhelődése miatt. Ne erőltessük túl sok illat kipróbálását.

Alapanyagok

Grasse városa (Franciaországban Cannes közelében) világelső, hiszen a városban több ezer (!) parfüm készítő manufaktúra található. A parfümök alapanyagaként elsősorban növények szolgálnak, de néhány állatból is készítenek kivonatot (pl. ámbráscet, pézsmamacska). Az ámbra drága alapanyag és a cetek elpusztításával jut hozzá az illatszeripar. Szerencsére a muskotályzsálya is tartalmazza azt az ámbraillatú vegyületet (szklareolnak hívják), így az állatvédők aktív közreműködésével a növénytermesztésből származó alapanyag kezd előtérbe kerülni.

A növényi alapanyagok roppant változatosak, a világ minden tájáról importálják a parfümkészítők Guatemalától Kínáig. Legnagyobb tételben narancsvirágból, rózsából, jázminból , mimózából, levendulából , ibolyából, tubarózsából és rekettyevirágból vonnak ki illóolajat.

Nem is tudunk róla, de Eau de Hongrie (~magyarországi víz) néven is gyártanak férfiak számára parfümöt immáron több évtizede. Kölnivíz, after shave és balzsam is készül belőle. Bergamott-olaj, levendula, jázmin, ámbra és citrusok keverékéből áll.

Követelmények

A) Kölnivíznél: az illatanyag koncentrátuma 3-5 % és 4 óra alatt 50 % alá nem csökkenhet

B) Edt-nél: az illatanyag koncentrátuma 5-8 % és 6 óra alatt 50 % alá nem csökkenhet

C) Parfümnél: az illatanyag koncentrátuma 10 % és afeletti és 8 óra alatt 50 % alá nem csökkenhet

Készítésük Az illóolajok stabilizálására alkoholos oldatban, 3 lépésben készülnek az illatok:

1. lépés: áztatás

A fakérget, gyümölcsöket, növényi kivonatokat áztatják. Minél tovább sikerül áztatni, annál magasabb lesz az illatkoncentrátum. Túl sokáig azonban nem lehet. Mert könnyen zavarossá válik. Ezt az áztatást nevezik érlelési folyamatnak.

2. lépés: szűrés

A szűrés nagyon óvatosan történik, speciális berendezések segítségével, miközben alkohollal tartósítják.

Az illóolaj-kivonást az ún. pomádés eljárással végzik. Ez a módszer abból áll, hogy az illóolajat tartalmazó virágot fából készült tálcára helyezik, majd 1 cm vastagon sertészsírral takarják be. Egy hét alatt a zsír felveszi az illóolajat, amelyet aztán alkohollal oldanak ki belőle. Csupán felületaktív anyagokkal – vagyis alkohol nélkül – nem tartós, nem tiszta a parfüm; zavaros lesz, felhabzik. Az arab országokban tilos az alkohol, ezért ott megpróbálták alkohol nélkül előállítani a parfümöket, de nem sikerült.

3. lépés: csomagolás

Küllem, harmónia. Szinte az egyik legfontosabb tényező. A csomagolásnak tükröznie kell az illat jellegét, legyen vonzó, kívánatos. Az Oriflame parfümök mindegyike egy kis üvegbe zárt Svédország . A csomagolás legalább ugyanannyit nyom a latban, mint egy jól kitalált elnevezés. Egy jól megtervezett üveg vagy kristály szimbolizálja a parfüm lelkületét, egy bál, egy világi estély, egy velencei karnevál gondolatát juttatja eszünkbe. A tervezők a legelegánsabb, legvakmerőbb, legmeglepőbb flakonok tervezésében is rivalizálnak. Az üvegcsék annál vonzóbbak, minél mágikusabb a formájuk, színük, anyaguk.

Szerző: LizaM  2010.11.30. 23:11 Szólj hozzá!

Címkék: történelem illat

A bejegyzés trackback címe:

https://lizacosmetics.blog.hu/api/trackback/id/tr582484811

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása